tisdag 20 september 2011

Det här med julmat

Jo, det är sant. Vi har börjat planera vår julmat redan. Anledningen är att vi ska ha ett traditionellt julbord med en blandning av svenskt och engelskt och vi vill göra det mesta från scratch. Inte så mycket scratch att vi föder upp en gris till skinkan. Inte i år i alla fall. Vissa saker kommer att ta lite tid och därför förbereder vi oss med att samla in recept och idéer.
Vad jag fann när jag sökte på julmat och även julmat på engelska var massor med recept. Verkligen massor. Det som förvånade mig var andelen sötsaker. Det finns inget slut på antal recept på godis, kakor, bullar, choklad. Det kan se ut så här på listan:"Griljeringsrecept, nougatgömmor, saftiga saffransbullar, lutfisk, krispig ischoklad, saffranssnurror, knapriga sirapskakor, julig chokladfudge, sillsallad". 80% av alla recept är sötsaker. Just nu under min formtopp när jag går på kostschemat och allt, känns det lite som tortyr. Jo, faktiskt. Det liksom vattnas i munnen när jag bläddrar sida upp och sida ned med smaskiga recept. Och om min chokladreceptbok är djävulens hantverk, då är nog hemsidan Joyofbaking djävulens kanal. Ett varningens ord bara. Ni går in och kollar på egen risk, jag tar min hand ifrån er så snart ni klickar på länken. Ni hamnar mitt i julbaket och jag dör en smula bara jag tänker på alla godsaker som huserar runt på den sidan.


Om vi ska hinna laga och äta allt som vi vill, får vi börja redan i november och sen sluta nån gång i januari. Kanske dags att börja sålla i recepten? Äsch. Man får väl drömma. Och på så sätt har vi ju hur många jular som helst planerade redan nu. Det gäller att tänka framåt.
Något jag är sugen på att testa är lutfisk. Hur sjutton smakar det? Har ni testat?

Ni ser ju. Är inte detta djävulens verk så säg?

21 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Hahahaa! Jag skrattar åt att ni planerar nove.mer - januarifest!!! :-) Julmaten den känner jag ligger långt bort i tiden. Men här brukar vi inte fira med så mycket speciellt alls. Så om vi blir kvar här över julen (vilket jag tror) så blir det nog inget märkvärdigt julbord.
Du får berätta mer om VAD ni faktiskt gör sedan och HUR! :-)
Kramar!!

Duktiga Tjejen sa...

Jag tycker inte om julmat och är inte så förtjust i godsakerna runt jul heller, hallelujah! Äter ju knappt något kött heller (bara ägg, fisk, fågel, skaldjur) så jag frossar aldrig då (men ofta annars). Du får fota all julmat ni fixar sedan och speciellt julbaket, blir ändå nyfiken! :D

Katarina sa...

Jag säger också ha ha,,, wow, snacka om planering i god tid!!!! Julmaten, det känns verkligen långt borta för min del både i avstånd och tid. Först så längtar man ju efter svenska bär och svampar just nu, då varenda kotte i min bekantskapskrets i Svedala är ute i skogarna och plockar skogens delikatesser!

Men först skall ni väl fira Thanksgivning?

I Manilla var julskyltningen redan på G. i slutet av augusti månad. Jag saknar ofta julbaket, jag älskar att baka och speciellt gamla julkaks- och julbröds recept..

Lycka till med planeringen!

Unknown sa...

Åh vad jag älskar julen. Jag har inte börjat planera maten eller baket än men julklappslistorna börjar bli fulla och snart bär det av ut i affärerna. Klapparna ska vara inköpta till 1 november. Jag tror jag väntar med att gå in på din sida men ser fram emot det.
kram

Jojjo sa...

Jag älskar lutfisk! Den smakar inte så mycket och MÅSTE ätas med kokt potatis, vitsås med malen kryddpeppar på och så äter vissa gröna ärtor till. Jag anser att gröna ärtor är djävulens påfund och ratar dem totalt. Men tydligen är det gott till! Vi äter dock inte lutfisk som ett tillbehör på julbordet, vi brukar äta det på annandagen eller så.

Åh. Nu insåg jag att jag inte kommer vara hemma över jul i år. Hjälp! Hur tänkte jag där? Måste börja med julmaten första december eller nåt så jag hinner lessna!

Stef sa...

Haha du är för roligt du! Ja det är klart det gäller att börja planera i tid, jag ska erkänna att vi har börjat äta risgrynsgröt med saftsoppa här redan, man vill ju hinna med årets ranson innan februari så det gäller att ligga i! Du kanske kan ge några bra tips på julmat när du sållat lite! kramar

Freedomtravel sa...

Oj, vad tidigt! Imponerande! (Eller så vill jag inte inse att sommaren är slut.) Jag gillar julmat, men är lite lat och köper mycket färdigt. Kan gärna laga något dock, t.ex. Jansson. Just lutfisk tycker jag inte är så himla kul dock.

my sa...

Hihi, MUMS! HÄrligt att det är fler än jag som redan börjat fokusera på jul och allt som hör till.
Oh, tänkt när clementinerna börjar ramla in i affärerna sen och man kan börja dricka glögg till kvällsfika...*drömmer*

Monica sa...

Kul med dig som inser det fantastiska och planerar i tid:-). Inom avdelning godis har jag hittat en del nytt som ska testas redan nu. Tycker det är jättebra med hemgjort, man vet ju precis vad som ingår och vad man får i sig. Bountybollar nästa: 150 g smör, 1/2 dl sirap, 2 dl grädde, 1/2 dl socker kokas ihop 10 min. En påse kokos, (200 g) rörs i, låt svalna, rulla bollar, i kyl så de blir kalla, doppa i choklad, ljus eller mörk.

Camilla sa...

Nu är du väl lite väl tidigt ute?

Lutfisk älskar jag. Lutfisk med kokt potatis, vit sås, en massa salt och peppar och eventuellt lite smällt smör på toppen. Det är den enda rätt på året som jag äter utan grönsaker till.

I min barndom åt vi alltid lutfisk på juldagen. Vi har det inte på julbordet, varken då eller nu. Synd att ha en sån läckerhet på julbordet när man inte orkar äta så mycket av varje sak.

Numera är det bara jag i vår familj som älskar lutfisken, barnen tycker att det är ok och maken vägrar. Jag brukar se till att bli bjuden av mamma och pappa någon gång per år och lagar någon gång själv. Sedan klarar jag mig till nästa jul.

Marina sa...

Nej - inte julmat i september!!! Detta sagt av någon som alltid är hejdlöst sent ute, även om planeringen ser annorlunda ut. Och ja, jag gillar lutfisk med alla obligatoriska tillbehör, däremot gör jag aldrig den själv. den äter vi hos mina föräldrar!

Min plats i solen sa...

Du är för underbar vännen som redan i september har värsta julplaneringen. ;) Men med tanke på hur snabba affärerna är på att plock afram allt som har med jul att göra är ni kanske inte helt fel på det. Det gäller att vara ute i god tid så att man får det man vill ha. ;)

Jo, men det är ju stort fokus på sötsaker vid jul. Förr i tiden var julen den största högtiden av dem alla och då man slog på stora trumman (om man hade någon vill säga) och åt gott och unnade sig det där som man försakade resten av året. Och den tradtionen har vi ju i nutid skruvat till ännu mer och nu unnar vi inte oss längre: nu FROSSAR vi. ;)

Mitt tips är att du väljer ut någon/några av dina absoluta favoriter bland alla sötsaker och bestämmer dig för att de ska vara din lyx och ditt unnande under julen. Och verkligen njuta. Utan dåligt samvete.

Själv är jag inte speciellt förtjust i lutfisk. Mina föräldrar däremot älskar det. Och jag tror att det of är så, antingen gilar man det eller inte.

Ta hand om dig och tack för att du finns där ute och lycka till med julplaneringen.

Kram Lotta

Mariah sa...

åh, julmat. Det är ju bara en ända stor matfest, när jag tänker på jul tänker jag på ett ständigt matkoma, man äter och äter och äter lite till. Fast jag har dock blivit bättre på att inte svulla som man lätt gör när det finns så mycket läckerheter och det är så lätt att tänka "det är ju bara jul en gång om året" men det är ju inte direkt en anledning till att man ska äta så man mår illa.

Jag tycker absolut att du ska testa lutfisk, I like it alot. Se till att ha en god vitsås, maldkryddpeppar och gröna ärtor som tillbehör! det är så sjukt gott :)

Monika Häägg sa...

Lutfisk är väldigt gott och dessutom nyttigt och bra för "figuren". Alltså bra bantarmat. Här i Halmstad äter vi också grönkål som lagas till med grädde och sirap och en del senap.Lite skinkspad också. Nyttigt men man skall vara lite försiktig med grädden (ur figursynvinkeln!)

Villa Frejas bokblogg sa...

Åh ja, nu blev jag också sugen på att börja förbereda och planera inför julen. Lutfisk smakar typ ingenting. Det är senapssåsen man har till som smaksätter. Men det är klart man ska ha lutfisk :)

Steel City Anna sa...

heja julen :)

Miss H sa...

SVar:

Jaha, okej, jag förstår, då ska jag inte säga nåt "högt" här ;)
Är dock RIKTIGT avis och skulle byta liv med dej direkt om det gick!! ;)

Ang. ditt inlägg här om Julmaten. Älskar jul och mys och dofterna, musiken och allt som hör till - bara inte maten faktiskt!!! Enda jag gillar nuförtiden är nog lax! Äter inte skinka längre och inte så mkt annat av det som hör julbordet till heller. I vår släkt har vi alltid firat svensk jul på Julafton och Amerikansk jul på Juldagen. Men på det svenska julbordet har vi faktiskt aldrig haft med ALLT, vi har alltid bara haft sill, potatis, lax, köttbullar, prinskorv, skinka, rödkål, sillsallad (tror jag??) och så knäcke och vörtbröd, senap. Och risgrynsgröt (som jag aldrig gillat, gillar bara mannagrynsgröt, hehe) och på det amerikanska julbordet är det såklart Thanksgiving-maten! Men nuförtiden äter jag inte kyckling/kalkon, så brukar äta lax till istället nu. Glögg har jag aldrig gillat - men mkt Julmust blir det :)

är inte så mkt för julgodis, för sött för min del som inte är nåt godisgris alls! Några chokladpraliner från chokladkalendern kan dock mkt gärna få hamna i min mage =) Lussebullar kan va gott ibland om de inte är torra, hihi* Är lite mer för nötter, det salta...

Malin-Charlotta sa...

Åh jag är ingen fans av julmat! Gillar godiset mest.. det andra kan vara! Nej, nu kom jag på! Risgrynsgröt med massa kanel och massa socker och massa mjölk.....Och lussebullar! Älskar lussebullar!

MMMmmm..

Karin - FitnessochHälsa sa...

Oj, att du börjar tänka på julmat redan!!! Det var tidigt!

Anneli Stålberg sa...

Nej, nej, nej! Trots att jag älskar julen så vill jag inte tänka på den på länge än :)

Johanna sa...

Jag vågade inte klicka på joy of baking-länken men sparar den mentalt i skallen. Ska plocka fram nästa gång jag blir baksugen.

Älskar för övrigt julgodis, bakar alltid tusen sorter. Fast jag nöjer mig med att börja i decemper, i september är jag kvar på sommarens matvanor..haha.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...