tisdag 6 september 2011

Mitt svenskhjärta

Jag vet inte riktigt vad som händer med mig när jag hör svensk folkmusik nuförtiden. Ja, typ Orsa Spelmän alltså. Så snart jag hör de mjuka härliga tonerna sprider sig en varm känsla i kroppen. En slags trygghet uppstår och jag mår så bra för en sekund. Jag vaggas in i musiken och njuter. Och precis innan det börjar spritta i benen kommer jag på mig själv. Människa! Stå och njuta av folkmusik! Du borde veta bättre! Det går ju inte för sig. Det är inte hippt. Inte coolt. Och ni vet ju alla vilken hipp och cool person jag är. Alltid uppdaterad med det senaste ( jag hoppas ni inte missar den ironi som osar här) och slänger med fräcka nya ord direkt tagna ur ungdomarnas munnar. Det går inte för sig att bli alldeles försvenskad och pensionerad vid inte ens trettio fyllda. Det är väl inte långt till att jag står och suktar efter Christer Sjögren och hoppas på att Vikingarna gör en comeback inom hans levnadstid. Och ja. Jag vet vem Sjögren är och Vikingarna. Shoot me.
Folkmusik är bara ett första steg ned i träsket.
Nu sitter jag ju inte hemma och dunkar folkmusik dagarna i ända om ni skulle tro det. Det är mest när det dyker upp nåt på TV eller i radion som det blir sån musik i öronen. Och så på midsommar förstås. Det är ju rena rama högtidsstunden för en folkmusikjunkie som jag.

Äsch, det går väl för sig egentligen, att gilla folkmusik. Men lova mig, om jag börjar prata väl mycket om den där Christer Sjögren, kan ni väl vara bussiga och varna mig så att jag kan vidta åtgärder?

18 kommentarer:

Linnéa i Denver sa...

Oh jag håller med dig! Folkmusik är trygghet, hemma och varma sommardagar. Jag kan inte ens lyssna på det här i USA för jag får en sådan hemlängtan. Känner mig dödsgammal, men Christer sjögren ... där är jag inte ännu. Haha. Kram!

Martina sa...

Men kära du. Mellan härlig folkmusik och Christer Sjögren är det väl ändå en miiiiilsvid skillnad och sisådär 40 år!!
Hua smutsa inte ner folkmusiken genom att jämföra med dansbandsmusiken haha

Emmas Bokhylla sa...

Haha, jag har borjat kanna likadant nar det galler folkmusik, men jag inkluderar aven psalmer - kollad epa Anglagard haromdagen och nar det sjongs "I denna ljuva sommartid" sa grinade jag nastan. Ahh, underbart!

Men, alltsa, Christer...Nae.
Kram!

Villa Frejas bokblogg sa...

Orsa Spelmän och svensk "midsommarmusik" älskar jag. Det där historiska kulturarvet som får mig att tänka på Dalarna och fäbovallar. På svensk sommar. Härligt.
Men dansbandsmusik går så fetbort att det finns inte ;)

Jojjo sa...

Men det är ju precis som de innan mig sagt, att folkmusik är så svensk och somrigt att man bara inte kan låta bli att bli glad! Jag som är uppväxt med föräldrar som dansade folkdans (och själv gjorde det som barn) har det dessutom på en liten extra varm plats i hjärtat - men lyssnar aldrig på det hemma! När pappa fyllde 60 och spelmannen vi hade hyrt började spela på en schottis tog det dock inte lång tid innan jag och syrran var uppe och dansade, haha.

Plus: Pappa älskar dansband. Vikingarna sitter i ryggmärgen. Kan typ varenda låt. Men gillar det ändå inte, haha

Duktiga Tjejen sa...

Haha!! Tantpoäng.. ;)

my sa...

Måste faktiskt ryta till lite här i samma andra som Martina: blanda INTE ihop folkmusik med Christer Sjögren hörru!! haha
Sånnt är farligt när man har folkmusiker i sin läsarkrets.

Och du, folkmusiken är faktiskt rätt hipp och inne just nu, beror bara på i vilka kretsar man svänger sig. Fast jag skulle rekommendera att kolla in lite andra grupper än bara Orsa spelmän och diverse spelmanslag, det finns så himla mycket mer i folkmusikväg. Kan ju börja med att tipsa om Sofia Karlsson och Ranarim (fin sång) och Frifot och Väsen. Vill du ha fler tips så säg bara till!!

Marina sa...

Prata om att håva in vuxenpoäng ;)

min tekopp sa...

Å jag gillar folkmusik, är hur mysigt och härligt som helst. Det andas verkligen svensk sommar som inget annat. Inte tokigt alls inte :-)

Monica sa...

Haha, just Christer Sjögren kan man skrämma vargen med;-), alldeles sant, det strövar ju en del sådana omkring i våra stugtrakter och i Uppsala pågår forskning, lite svag musik i trädgården av just nämnde herre skrämmer vargen på flykt kom de fram till;-). Inget ont sagt om honom annars, tycker gott du kan lyssna lite:-))

Stef sa...

jag kan faktiskt också njuta av folkmusik, men bara när jag är sugen på det hehe. Christer sjögren...just shoot me säger jag bara....kräkmedel!!!!
Dunka på med folkmusiken bara!

kramar

Emma sa...

Nej- jag håller med ovanstående talare: Folkmusik och dansband är inte samma sak. Alls.

Skitsamma om det är hippt eller ej, det är oväsentligt men det ena är bra (för det mesta) och det andra är dålig musik.

Tycker jag alltså. Men så är det ju;-)

Saltistjejen sa...

Å jag kan tycka folkmusik är riktigt fint! Har en kompis som är spelman faktiskt. "Hobbysspelman" förvisso men ändå. Har faktiskt för mig att just folkmusik börjar bli lite mer inne nu också även bland unga. Som att man vill tillbaka till rötterna lite på ngt vis.
När det amerikanska "folkdans- och spelmanslaget" spelar här i Battery Park på Midsommarafton tycker jag alltid det känns sååå härligt och gamla barndomsminnen från midsomrar i Sverige kommer tillbaka! :-) Så vänta du bara, den dag ni flyttar tillbaka hit lär din vurm för folkmusik bli ännu större! ;-)
Kram!!

Johanna sa...

Haha, roligt inlägg. När jag bodde utomlands kunde jag verkligen bli alldeles till mig över att bara prata om saker som är typiskt svenska, ville liksom visa för ALLA och de bara "eh okej".

Det blev aldrig just folkmusik dock, men hade lika gärna kunnat vara. En låt som jag DÖR av hemlängtan/hemmakärlek av är känn ingen sorg för mig göteborg, av håkan. Men så är jag ju från Göteborg också :)

Camilla sa...

Tycker du ska lära dig spela fiol så att du kan ha egna knätofsar. Ge dig hän...
Håller med om att folkmusik kan vara mysigt, speciellt utomhus på sommaren.

ZtorZillen sa...

Varför kommer inte mina inlägg upp?

Karin - FitnessochHälsa sa...

Alla har vi olika smak... Bra att du har hittat en musikstil som du gillar!

Malin-Charlotta sa...

När den dagen kommer, Trillis, så ska jag skicka dig Rihanna ..Rihanna...Rihanna.. osv + allt annat örongodis som är "upp date" ;-)

Tack för ett underbart inlägg!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...