torsdag 22 september 2011

Confessions of a former soffpotatis

Vilken titel till en bok! Jag tror jag måste skriva den boken. Skulle faktiskt vara lite roligt! Jag fick en förfrågan från Jojjo om att skriva lite mer om min träning. Och er önskan är min lag givetvis. That is how I roll baby. Jag har gått från en ingrodd soffpotatis till en träningstok. No joke. Jag kan inte skryta om att jag var sportintresserad när jag var yngre alls. Visst, jag hade mina perioder på några månader ibland då jag spelade fotboll, handboll, pingis, innebandy, red, eventuellt var ute i spåret och sprang/gick...skolgympa hatade jag. Finns det egentligen nån som gillar skolgympa? Kanske de som redan är atletiska och har en naturlig fallenhet för sport. Det hade inte jag. När jag gick på högstadiet skulle vi till exempel ha livräddning för att bli godkända och jag och en klasskamrat hade skolkat från den simningen. Vi fick ta igen den senare vill jag lova. En egen dejt med idrottsläraren och räddningsdockan  i simhallen. Jag kunde för mitt liv inte dyka och hämta den där jäkla dockan. Det spelade ingen roll att läraren stod där och skrek att det "var mitt barn jag skulle rädda, så sätt igång!" Pedagogiskt så det heter duga.

Under mitt andra år i New York blev jag sugen på att börja springa. Det finns fantastiska parker runt i stan och där jag bodde var det alldeles spektakulärt fint, alldeles intill the Hudsin River. Så jag började springa lite. Skjutsade ner minsta tjejen jag tog hand om med tunnelbana till förskolan på morgonen och sen kunde jag springa i parken hela vägen upp tillbaka igen. Som allt annat höll det bara några månader. Men minnet av dessa springturer fanns rotade där inne i skallen och ville ut. Därför blev det just löpning som blev starten för min träningshysteri för två år sen. Det var då jag beslutade att gå ned i vikt och köpte ett löpband för att också kunna springa på vintern (det löpbandet var from hell när man ser till ljudnivån och det finns inte kvar).

Idag tränar jag 5-6 gånger per vecka för det mesta och jag blandar massor. För ett år sen började jag på ett gym. Det har jag aldrig ångrat! Vilka möjligheter det finns. Jag löptränar nån gång i veckan och kör intervaller efter varje gympass. Jag finner gymscheman på nätet och komponerar egna. Många gånger kör jag egen träning hemma. Jag älskar Bodyrock.tv där det finns massor av färdiga workouts som är grymt jobbiga, men som ger resultat och som är roliga och utmanande. Därifrån har jag plockat 5-6 favoriter som jag varierar emellan och hittar ständigt nytt. Gå in och kika vet jag. Jag kör yoga en gång i veckan hemma med DVD. Det är så himla dyrt att gå till en studio och det har jag inte råd med just nu. I framtiden vore det drömmen. Inför varje vecka skriver jag mitt träningsschema i spalten till höger under "Träning vecka..." Då vet jag att det blir av helt enkelt. 

Så jag har gått från att vara så gott som otränad och överviktig till träningstokig och normalviktig´på dryga två år. Nu skulle jag aldrig ge upp träningen, Det är alldeles för roligt. I början var det givetvis ett nödvändigt ont, men som tur var utvecklades det till ett beroende. Och  jag har haft tur som har en sån fin make som stöttar mig och uppmuntrar mig längs vägen och gör det möjligt att kunna gå iväg och träna i princip hur mycket jag vill. Inga klagomål what so ever. Men så får han ju en lite snyggare och friskare fru på köpet, så varför klaga då ;)

Här under länkar jag till andra inlägg jag skrivit om träning:

Min viktresa
Löpningen
Träningstips
Varför jag tränar
Inställning till träning när motivationen tryter
När jag sprang tjejmilen 2010
Vårruset 2010

Zuzana från Bodyrock. Hon tränar i princip bara sina hemmaworkouts som hon lägger ut på hemsidan. 

11 kommentarer:

Saltistjejen sa...

Jag beundrar verkligen dig för din målinriktade inställning! Jag har mer gjort den omvända resan tyvärr. Från sportfåne till soffpotatis haha! Fast jag känner mig inte som en jättesoffpotatis ändå eftersom jag ofta rör mig mycket i min vardag. MEN visst har det verkligen blivit rätt dåligt med min mer aktiva träning de senaste åren. Eller sedan vi fick Ella ska jag säga så tja, snart 3,5 år sedan. Under denna tid har jag kommit igång i perioder men det har aldrig riktigt "satt sig" innan jag lagt av igen. Försöker motivera mig men det är banne mig svårt. Att träna 5-6 ggr per vecka är ju såtrlande! Själv har mitt mål varit 1-2 ggr i veckan ungefär, vilket fungerat hyfsat under d eperioder jag har kommit igång. Men som sagt däremellan är det väääldigt långa perioder med o ggr i veckan.... ;-)
Som yngre tränade jag dock mycket mycket mycket. Jag älskade skolgympan (en av favoritämnena faktiskt) även om jag var usel i bollsporter... Men jag simmade ju väldigt mycket från mellanstadiet upp till 9:an och det gav en enormt bra grundkondis och grundstyrka som jag fortfarande lever på faktiskt. Men på den tiden var det ju många och långa träningspass så det är kanske inte så konstigt.
Håller med om att NYC är en underbar stad att springa i. Älskar att springa i Central Park!!! :-)
Stor kram och fortsätt peppa oss andra soffpotatisar! :-)

Jojjo sa...

Yey! Tack! Jag var inne i ett flöde i ett par år men när jag började jobba på ett gym liksom dog det successivt märkligt nog och sen hade jag jobbet from hell som tog precis ALL min energi och jag orkade verkligen inget utanför jobbet. Men nu måste jag komma tillbaks igen, saknar det jättemycket och måste se till att bli lite pepp! Återigen, tack!

Freedomtravel sa...

Alltid lite imponerad över människor som får till en rutin såhär! Vi försöker träna och då och då blir det hyfsat regelbundet (kanske 2 ggr/vecka) men sen blir nån av oss sjuk, får ont i ryggen eller så åker vi på semester... och så tappar vi bort det igen. och får börja om...

Duktiga Tjejen sa...

Jag säger det igen: You rock! Du är verkligen en inspiration, speciellt att det inte finns några ursäkter. Menar, du har gått från överviktig soffpotatis (dina ord) till ett träningsfreak och du har både barn och jobbar heltid. HEJA HEJA HEJA!

my sa...

Jag blir lika inspirerad varje gång jag läser om din träning!
Har tänkt komma igång jag med efter jul när bebisrutinerna förhoppningsvis kommit igång lite och jag dessutom kommer att ha lite bÄttre förutsättningar än nu att komma ut och träna av lite olika anledningar. :)
Ska definitivt kolla in bodyrock, verkar bra!

Ha en härlig dag!!

Husfrun sa...

Det går alltså, att gå från "soffpotatis" till träningstok?! Skriv den boken åt mig. :)

Malin-Charlotta sa...

Jag är mäkta imponerad av att du klarar av att träna så mycket hemma, det är verkligen disciplinerat! Inte många som fixar, klapp på axel till dig!

Tack för tipset, jag ska kika in då jag behöver något nytt i min träning typ redan i förrgår...

Johanna sa...

Hurra för dig, vad bra gjort!!

Jag älskar också att träna, man mår sjukt mycket bättre. Jag kör massa olika pass på gymet och springer ibland (fast det gillar jag eg inte så mycket). Jag brukar köra efter devisen att träna varje dag som det "passar". Jag försöker klämma in ett pass under dagen, men blir det osmidigt så skiter jag i det. Det resulterar i ca 4 träningar per vecka, ofta 5, och det känns perfekt. Det blir aldrig ett tvång, men det blir en naturlig rutin i vardagen.

Anneli sa...

Wow, jag tycker att du är superduktig! Och du, skriv boken :)

Camilla sa...

Starkt att hinna med träning 5-6 gånger i veckan. Jag är glad när det blir tre gånger, plus cykling till jobbet.

Härligt att du hittat ditt må-bra-sätt och att du lyckas hålla i.

Marina sa...

Jag tror stenhårt på den boken - go for it!

Follow by Email

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...